Rendkívül szép, kisméretű, ritka datált, jelzett Kovács Margit kerámia figura.
Gyűjteménybe való darab!
A lány szoknyáján látható a jelzés:
KM 1958
Belsejében gumibélyegzős jelzés:
MADE IN HUNGARY
Szélesség: 6. 5 cmMagasság: 12. 5 cmSúly: 0. 17 kgKovács Margit
keramikus
Győr, 1902-11-30
hirdetés
Elhalálozott: Budapest, 1977. június 4. Szerző: Schenk Lea + Tóth AttilaHonlap: http: //www. pmmi. hu/
Mesterei: Jaschik Álmos, grafika; Herta Bücher, kerámia; Karl Killer, szobrászat; Adalbert Niemeyer, kerámia; 1924-1926: Jaschik Álmos magániskolája; Iparművészeti Iskola 1926-1928: Herta Bücher kerámiaműhelye, Bécs: 1928-1929: Staatsschule für Angewandte Kunst, München; 1932: tanulmányút Koppenhágában; 1933: tanulmányút Sevres-ben; 1933: IV. Triennálé ezüstérme, Milánó; 1936: V. Triennálé aranyérme, Milánó; 1937: A Magyar Iparművészet Országos Egyesületének ezüstérme; 1938: I. Országos Iparművészeti kiállítás aranyérme; Nemzetközi Iparművészeti kiállítás aranyérme, Berlin; 1939: VI. Triennálé ezüstérme, Milánó; 1940: VII. Nemzetközi kiállítás ezüstérme; 1948: Kossuth-díj; 1953: érdemes művész; 1958: Világkiállítás nagydíja, Brüsszel; 1959: kiváló művész; 1962: Munka Érdemrend; Nemzetközi Kerámiakiállítás ezüstérme, Prága; 1971: Győr Díszpolgára; 1972: Munka Érdemrend arany fokozata; 1974: Szentendre Díszpolgára; 1996: Magyar Örökség-díj. ~ kerámikusi alkotói világában kezdettől nyitottak egymás felé a képző- és iparművészeti tradicionális műfajhatárok, messze megelőzve a kortárs iparművészet hasonló törekvéseit. A műfaji egymásra hatást kiaknázva alkotta meg ~ plasztikai igényű tárgyi világát, valamint iparművészeti gyökerű korongolt plasztikáit és reliefjeit. Hazai és külföldi tanulmányok után művészi pályáját az 1930-as évek elején, mintázott terrakotta kisplasztikák és reliefek, valamint korongolt dísztárgyak és funkcionális tárgyak alkotásával kezdte. Fehér vagy színes fedőmázat alkalmazott, de a máz nélküli terrakotta szépségét is gyakran érvényesítette. Saját hangját keresve szecessziós és expresszionista hatásokat asszimilált nyúlánk arányú zsánerfiguráinál, reliefjeinek többségénél. Plasztikái egy részénél viszont a román kori szobrászat zömök arányú formaeszményéhez kapcsolódó, expresszíven mintázott alakokat formált (Zsömlelány, 1933). A 30-as évek második felében a stilizáltabb dekorativitás irányába fordult vallásos témájú falképeinél, melyeket a középkori bizánci művészet dekoratív formavilága inspirált (Angyali üdvözlet II., 1938). Sajátosan egyéni hangú, ornamentális feliratokkal dekorált dísztárgyakat alkotott biblikus, moralizáló és népköltészeti tematikával, folklorisztikus hatások asszimilálásával (Vanitatum vanitas, 1936). A figuratív plasztikák technikai kivitelezésébe egyre jobban bevonta a korongozást, és a mintázás szerepét a geometrikus forgásformákat kiegészítő részletformák létrehozására szűkítette. Ennek a technikai megoldásnak hatására a geometrizáló tendencia egyre tisztábban kezdett érvényesülni figuráinál. A kisplasztikáknál a kúpformára való egyszerűsítés lett egyre következetesebb, a nagyméretű alakok pedig egyre oszlopszerűbbé válva, gótizáló formaeszményhez közeledtek (Oszlopangyal, 1942). A színes, fényes fedőmázak mellett matt hatású, színezett agyagmázakat is ? engobe ? alkalmazott, pasztellszínű árnyalatokkal. Míg a korai mintázott figuráknál még az emberi testrészek közötti anatómiai arányokat követte vagy a megváltoztatott arányú formákat tömbösítette, addig a korongolt alakoknál már geometrikus modellezést valósított meg, sajátos arányok kikísérletezésével. Ezzel párhuzamosan a geometrizálást a dekorativitással összeegyeztetni szándékozó kísérletei során olyan egyéni formafelfogáshoz jutott el, mely geometrikus és ornamentális motívumok szerves alkalmazását is lehetővé tette (Kuglófmadonna, 1938; Hárfázó angyal, 1940). A folklorisztikus inspiráció az 50-es években fokozódott munkásságában. Az akkori művészetpolitikai elvárások egy részéhez alkalmazkodva a népi-paraszti világra koncentrált; nosztalgikus felhanggal idézte meg változatos zsánertémákkal a paraszti élet epizódjait. Élőkép jellegű, epikusan mesélő falképek (Almaszedés, 1952) és reliefek (Lakodalom, 1955) mellett realisztikus hangvételű kisplasztikákat és nagyméretű figurákat is korongozott (Kenyérszegő, 1952; Fonó, 1953). Tematikailag ebben az időszakban a kispolgári világ felé is visszatekintett és apró-cseprő történésekben kiteljesedő, ? humoros-ironikus mázzal? bevont kedves kis figurákat is készített (Családi fényképalbum). Mindkét témakörben időnként teatralitásba csapott át. Változatos, kisebb-nagyobb állatplasztikáinak s állatformájú edényeinek többségét ekkor alkotta, s dísztárgyainak egy részét stilizált állatokkal s folklorisztikus motívumokkal dekorálta. Iparművészeti tárgyait, melyek között szinte valamennyi hagyományos forma megtalálható, a rendkívüli ötletesség és bravúros formakincs jellemzi. A 60-as és 70-es években terrakotta helyett főleg samottos, durvább agyaggal kezdett dolgozni. Az expresszívebb formáláshoz visszatérve rusztikusabb felületkezeléssel is kísérletezett. Ezzel párhuzamosan figurái egy részénél a geometrikusan zárt, tömbös formálást részesítette előnyben (Dávid, 1967). Néhány színárnyalatra szűkítő engobe festést alkalmazott, vagy máz nélkül érvényesítette az anyag formaképző szépségét. Kísérletei egy részénél ? főleg a fájdalmat, s a gyászt kifejező alkotásoknál ? teátrálisan patetikussá vált. Az értékválságból fakadó belső megújulási igény hatására részben visszatért a biblikus témákhoz, részben új témákat dolgozott fel: a görög mitológia, az archaikus mesék s a népi mondák világát (Cantata profana, 1969). Életművének jelentős részét hazai és külföldi épületkerámiái képezik. ~ különböző stílusú és műfajú, virtuóz technikai tudást tükröző alkotásainak sokféleségéből bensőséges emberközpontúság sugárzik. Antropocentrikus gyökerű kerámia-univerzuma az anyag szinte hihetetlen szeretetén és a ? szeretettel-formáltságon? alapszik. A geometrizálást a dekorativitással összeegyeztetni szándékozó stíluskísérletei során ~ olyan sajátos formafelfogáshoz jutott el, mely úttörő jelentőségű kortárs kerámiaművészetünkben. Gádor István és Gorka Géza mellett a modern kerámia egyik megalapítójaként ő képviselte évtizedeken át Magyarországot az európai kerámiaművészetben.
IrodalomA. F.: Keramiken von ~, Forum, 1933R. A.: ~ keramikus, Magyar Iparművészet, 1935OELMACHER A.: (kat. bev., ~ gyűjteményes kiállítása, Tamás Galéria, 1942)DOMANOVSZKY GY.: A Kossuth-díjas ~, Művészetszemlélet, 1949/4-5. OELMACHER A.: (kat. bev., Nemzeti Szalon, 1953)KOCZOGH Á.: A modern művészet útjai, Budapest, 1953CSÁNYI K.: A magyar kerámia és porcelán története és jegyei, Budapest, 1954KARDOS E. -VAJER L.: Mostra di ~ ceramista, Roma, 1959BOBROVSZKY I.: ~, Budapest, 1961OELMACHER A.: ~, Művészet, 1962/8. P. BRESTYÁNSZKY I.: La modern ceramica ungherese, Faenza, 1964PERNECZKY G.: Tanulmányút a Pávakertbe, Budapest, 1969MAJOR M.: (kat. bev., Műcsarnok, 1970)KATONA I.: Modern iparművészetünk néhány kérdése, Művészet, 1970/4. KOCZOGH Á.: The Art of ~, New Hungarian Quarterly, Budapest, 1970HAMAR I.: ~ gyűjteményes kiállítása Győrött, Művészet, 1971/12. HAMAR I.: A 70 éves ~ köszöntése, Művészet, 1972/12. POGÁNY F.: Iparművészetünk a két világháború között, Művészet, 1973/2. P. BRESTYÁNSZKY I.: Poézis, tradíció, modernség, Művészet, 1973/7. GÁBOR L.: (kat. bev., Szentendre, 1974)KOCZOGH Á.: Mai magyar iparművészet. Kerámia, porcelán, üveg, Budapest, 1975~ kiskönyve, Pest Megyei Minikönyvek, Szentendre, 1979P. BRESTYÁNSZKY I.: (kat. bev., ~ Gyűjtemény kat., Szentendre, 1981)Magyar művészet 1919-1945, I., II., Budapest, 1985SCHENKL L.: (kat., bev. tan., Szentendre, 1996).
Egyéni kiállítások
Egyéni kiállítások1928 ? Tamás Galéria, Budapest [Simon Gy. Jánossal]1930 ? Nemzeti Szalon, Budapest1935 ? Tamás Galéria, Budapest1938 ? Tamás Galéria, Budapest [Pekáry Istvánnal, Erdős Lajossal]1939 ? Világkiállítás, New York1942 ? Tamás Galéria, Budapest (kat. )1945 ? Műteremkiállítás 1948, Fényes Adolf Terem, Budapest1953 ? Nemzeti Szalon, Budapest1959 ? Magyar Intézet, Róma1962 ? Ernst Múzeum, Budapest1970 ? Műcsarnok, Budapest (kat. )1973 ? ~ Gyűjteményes Kiállítás, Szentendre (állandó)1974 ? ~ Gyűjteményes Kiállítás, Győr (állandó).
Válogatott csoportos kiállítások
Válogatott csoportos kiállítások1930 ? IV. Nemzetközi Iparművészeti kiállítás, Monza1932 ? A Magyar Iparművészeti Társulat kiállítása1933 ? IV. Triennálé, Milánó1935 ? Iparművészek Jubiláris kiállítása, Budapest ? Világkiállítás, Brüsszel1936 ? V. Triennálé, Milánó1937 ? Világkiállítás, Párizs ? Magyar Iparművészek Országos Egyesületének kiállítása, Budapest1938 ? Nemzetközi Iparművészeti kiállítás, Berlin ? I. Országos Iparművészeti kiállítás, Budapest1939 ? VI. Triennálé, Milánó1940 ? VII. Nemzetközi kiállítás, Milánó1952 ? I. Iparművészeti kiállítás, Ernst Múzeum, Budapest1958 ? Világkiállítás, Brüsszel ? XXIX. Velencei Biennálé, Velence1959 ? Nemzetközi Kerámia kiállítás, Ostende1961 ? Magyar Iparművészeti kiállítás, Torinó1962 ? Nemzetközi Kerámia Kiállítás, Prága ? Ungerskt Konsthantverk, Stockholm, Budapest1963 ? Modern Magyar Kerámiakiállítás, Royal Festival Hall, London1965 ? 5. Országos Iparművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest1968 ? I. Országos Kerámia Biennálé, Pécs1970 ? II. Országos Kerámia Biennálé, Pécs1972 ? III. Országos Kerámia Biennálé, Pécs1975 ? Magyar Kerámia és Textil, Moszkva ? Jubileumi Iparművészeti kiállítás, Műcsarnok.
Művek közgyűjteményekben
Művek közgyűjteményekbenDéri Múzeum, DebrecenIparművészeti Múzeum, BudapestJanus Pannonius Múzeum, PécsKovács Margit Gyűjteményes Kiállítás, GyőrKovács Margit Gyűjteményes Kiállítás, Szentendre.
http: //www. pmmi. hu/
Forrás: artportal. hu
Termékeim között több Kovács Margit kerámia található, kérem tekintse meg őket ide kattintva!
A termékről további nagy felbontású képek!
ÁRUIM ZÖME ANTIK ÉS RÉGI TÁRGYAKBÓL ÁLL.
SZEMÉLYES ÁTVÉTELI LEHETŐSÉG BUDAPESTEN (IX. ) ILLETVE SZEGEDEN!
Szállítás
Termékeinket az MPL futárszolgálattal küldjük! Terjedelmes tárgyaink szállításában külön díjazás mellett tudunk segíteni! Szállítási módok az alábbiak szerint alakulnak
Személyes átvétel Budapest IX.
Személyes átvétel Szeged
MPL csomag előre utalással
MPL csomag utánvét
Fizetés
A vételár és szállítási költség kiegyenlítésére az alábbi lehetőségeket biztosítjuk
Személyes átvételkor készpénzben
Banki átutalás
Utánvét
Paypal (MasterCard, Visa)
Szállítási, átvételi idő
A termék vásárlását követően a szállítási, kézhez vételi idő az alábbiak szerint alakul belföldön
Személyes átvétel
1-5 munkanap
MPL csomag előre utalással
2-3 munkanap
MPL csomag utánvét
1-3 munkanap
( ritkaság gyűjtői kováts margit )
Jelenlegi ára: 110 000 Ft
Az aukció vége: 2019-07-30 17:56 .